Actualiteiten gebruiken voor je PR
Inhaker: de eerste lentedag
Als je je bedrijf, product of dienst gratis in de media wil krijgen kun je inspelen op actualiteiten. Gisteren was het 21 maart, de eerste dag van de lente (hiep hoi!). Grote kans dat dit bij een aantal redacties voorbij is gekomen tijdens de redactievergadering.
Hoe en wanneer kan dit interessant zijn voor jou en je onderneming om op in te spelen?
De officiële eerste lentedag is voorbij, maar je kan nog wel inhaken op 'voorjaar':
- Wellicht heb je een bedrijf op het gebied van opruimen of schoonmaken, dan is ‘de grote voorjaarsschoonmaak’ een geschikte aanleiding om nu iets mee te doen. Heb je tips voor luisteraars of lezers hoe ze dit het beste kunnen aanpakken?
- Kun je duiden waarom het bij mensen kriebelt in het voorjaar om te gaan opruimen? Bij zwangere vrouwen noemen we dit ook wel nesteldrang.
- Of maak en verkoop jij duurzame vogelhuisjes en kun je tips geven hoe mensen hun tuin meer vogelproof kunnen maken?
- Speaking of vogels; het voorjaar is begonnen, de vogels zingen, wist je dat veel klassieke componisten zich hebben laten inspireren door vogels?
- Het voorjaar of de nationale vogelteldag zouden zomaar een aanleiding kunnen zijn om in de media te verschijnen als je hier als expert iets over kan zeggen. Of als je een product of dienst hebt in de lijn van dit onderwerp.
En dit weekend gaat de klok een uur vooruit (ezelsbruggetje: VOORjaar, VOORuit). Als je gespecialiseerd bent in kindercoaching het ideale moment om ouders van tips te voorzien; hoe zorg je dat het ritme niet helemaal een puinhoop wordt. Natuurlijk kun je via je eigen kanalen op dit soort momenten inhaken, maar er zijn dus ook kansen in de media.
Stof tot nadenken: met welk verhaal, haakje, insteek kun je jouw bedrijf, dienst of creatie onder de aandacht brengen? En bij welke media? Via welke media kun je jouw doelgroep bereiken?