De PR van de koning
De PR van de koning
De koning was deze week jarig, we vierden massaal Koningsdag en vandaag is het 10 jaar geleden dat hij koning werd. Hoera! 🥳
Zijn dalende populariteit lijkt me alleen geen reden voor een feestje op Paleis Huis ten Bosch. Hoe werkt de koning aan zijn PR? Wat is de rol van media?
Als pr- en media-expert vind ik het interessant om te kijken naar de dalende populariteit van koning Willem-Alexander, die de afgelopen weken uit diverse onderzoeken (NOS/Ipsos, Eenvandaag Opiniepanel) is gebleken. Tijdens de corona-pandemie zijn populariteit gedaald. Onder de ‘landgenoten’ is er steeds minder vertrouwen in de koning. Veel media hebben hierover geschreven, waarbij ze zowel kritisch waren op zijn optredens en vakanties als op zijn afnemende populariteit als gevolg. Dit veroorzaakt een sneeuwbaleffect, geen positieve in dit geval. De beeldvorming van de consument wordt beïnvloed door berichtgeving in de media.
Ik zie genoeg mogelijkheden voor Koning Willem-Alexander om het tij te keren en positiever in de media te komen. Het inzetten van eigen communicatiemiddelen, oftewel owned media, kan daarbij helpen. Ik vind het dus een enorm slimme zet dat de koning zijn eigen podcast heeft gelanceerd.Â
Zijn eigen podcast? Jep, de podcast Door de ogen van de koning, is gemaakt met de RVD. Het is niet een podcast van Edwin Evers, waar hij telkens door de ogen van een andere gast kijkt. Het is een initiatief ter gelegenheid van zijn 10-jarig jubileum als koning En zoals dat gaat met eigen communicatiemiddelen heb je zelf in de hand wat je wanneer naar buiten brengt. Met vervolgens weer allemaal mogelijkheden om free publicity hier omheen te genereren! Dit kan leiden tot een ander soort publiciteit en free publicity, die overwegend positief is en waar andere journalisten (dan de vaste royalty-reporters) ook weer over schrijven. Ook zijn werk voor het Oranjefonds en zijn bezoeken aan bedrijven, stichtingen en mooie initiatieven leveren positieve publiciteit op.
Een belangrijk aspect is ook dat de koning steeds meer zijn menselijke kant laat zien, verhalen deelt, betrokkenheid toont, openheid van zaken biedt en de dialoog aangaat. Dit versterkt zijn imago en draagt bij aan een positieve beeldvorming van de consument. Koningsdag heeft ook een soort verbindende factor. Of je nou wel of niet iets hebt met het koningshuis en de monarchie: bijna iedereen draagt vol trots een oranje outfit of accessoires. Ik heb het bezoek van de koninklijke familie op tv bekeken en wauw, wat stonden er weer veel mensen -van diverse pluimage- langs de route! Niets lijkt erop dat minder mensen vertrouwen hebben in de monarchie. (let op: nog altijd een meerderheid heeft vertrouwen in de koning, 55% staat achter de monarchie blijkt uit cijfers van het onderzoek van NOS) Ook dit draagt weer bij aan onze (wij landgenoten onder elkaar) beeldvorming. Mijn moraal van dit verhaal: vergis je niet in de kracht van media en free publicity. (zowel positief als negatief)
Als pr- en media-expert hoop ik dat de koning blijft werken aan zijn pr en weer wat positiever in de media komt. Zolang hij vertrouwen blijft krijgen door een meerderheid en zijn verbindende rol op positieve wijze kan uitdragen, zitten we voorlopig gewoon nog elk jaar op 27 april aan de tompouce, lauwe biertjes, of op de vrijmarkt.Â
Koning Willem-Alexander was deze week niet alleen jarig, vandaag is zijn 10-jarig jubileum als koning.Â
Ik vind het een goede reden om nog een tompouce te nemen. Proost!
#koning #pr #willemalexander #jubileum #monarchie #eenvandaag
Beeld: RVD / Patrick van Emst (koninklijkhuis.nl)
FACTS -Â d e cijfers
Uit de enquête van NOS in 2022 is al op te maken dat de cijfers in een vrije val terecht zijn gekomen. Het vertrouwen in Willem Alexander was in 2020 nog hoog: 76% gaf aan (zeer) veel vertrouwen te hebben in de koning. Na corona is iets meer dan een kwart daarvan anders over hem gaan denken en is het gedaald naar 47%. (Bron: Koningsdag-enquête: vertrouwen in koning Willem-Alexander verder gedaald (nos.nl)  ).
Uit een onderzoek van het EenVandaag opiniepanel onder bijna 28.000 leden blijkt dat 55% van de bevolking vertrouwen in hem heeft.