PR-doelen Eurovisie Songfestival

Een inzicht en kijkje in de keuken: wat zijn de verschillende doelen van PR voor het Eurovisie Songfestival? Naast het duidelijk hebben van de doelgroep(en) wil je ook impact hebben en heb je een bepaald doel voor ogen. Of dit nu het vergroten van naamsbekendheid is, of om iets op de politieke agenda te krijgen.

Enerzijds 'moet' het songfestival gaan leven in Nederland zodat we allemaal gaan kijken!

Promotie van de uitzending! Een van de manieren om dat te bewerkstelligen is natuurlijk dat je onze eigen inzending wil zien shinen. Een gevoel van trots! Maar het is ook een terugkerend tv-event en ik geloof dat die toevoeging, die ervaring, steeds belangrijker is voor lineaire televisie (tv kijken i.p.v. on demand).  

En natuurlijk willen we winnen

Maar er zijn nog meer doelgroepen en doelen. We hebben als doel natuurlijk om te winnen, het is daarom van belang dat de artiesten internationale bekendheid krijgen en sympathie zodat we de stemmen krijgen uit andere landen. Het liedje zelf is hier een heel belangrijk onderdeel van, maar bijna meer nog de artiesten, hun verhaal en de act.

Valse start voor Mia en Dion

Mia en Dion hebben een valse start (letterlijk en figuurlijk) gemaakt en dat vind ik ontzettend sneu. Op een gegeven moment kom je in een negatieve spiraal. 

Media en publieke figuren vallen over elkaar heen om te berichten over hun valse noten.  Dat heeft ook invloed op jouw mening. Terwijl je als artiest en organisatie natuurlijk juist wil dat er een positief sneeuwbaleffect komt.

In plaats van dat we het duo leren kennen en sympathie voor ze krijgen, het ze gunnen, lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.

De underdog positie kan ook mooie dingen brengen

De underdog positie waar ze (we) nu inzitten, kan ook nog mooie dingen brengen. Op dit principe zijn tal van Amerikaanse films ook gebaseerd. Een sportteam die zichzelf weet te herpakken, een saamhorigheidsgevoel en dat boem: winst!

Wat ik jou wil meegeven na dit verhaal: ook al ben je niet de grootste of bekendste in je vakgebied. Het betekent niet dat free publicity niet weggelegd is voor jou, terwijl het je juist ontzettend veel kan brengen! Juist vanuit die underdogpositie, of gewoon omdat je simpelweg de beste bent. 

Hoe dan ook: kom UIT je schulp en IN de media. Ik gun jou die mooie publiciteit en dat je doelgroep je verhaal hoort.


Eurovisie Songfestival | Mia Nicolai & Dion Cooper Credits: AVROTROS / Jasper Suyk

Eurovisie Songfestival | Mia Nicolai & Dion Cooper
Credits: AVROTROS / Jasper Suyk

Over de schrijver