USP's en storytelling zijn belangrijke elementen van PR, omdat ze kunnen helpen om jouw merk te onderscheiden van de concurrentie en een emotionele connectie maken met jouw doelgroep.
In PR draait alles om het bouwen van relaties en het beïnvloeden van de perceptie van jouw merk bij het publiek. Beïnvloeden klinkt al snel een beetje vies, maar je wil je doelgroep natuurlijk graag aanzetten tot iets. En dat ‘iets ’kan van alles zijn: gezonder leven aan de hand van jouw beproefde methode, een product van jou aanschaffen voor zichzelf of om cadeau te doen, een kaartje kopen voor een voorstelling.
Door jouw USP's te identificeren en deze te combineren met storytelling, kun je een krachtige boodschap creëren die jouw merk uniek maakt en die het publiek zal aanspreken.
Wanneer je deze boodschap gebruikt in jouw PR-strategie, kun je deze communiceren naar journalisten, bloggers, influencers en andere mediacontacten. Door deze contacten te laten zien wat jouw merk anders maakt dan de rest en hoe jouw product of dienst kan bijdragen aan het oplossen van problemen of het vervullen van behoeften, kunnen zij geïnteresseerd raken in het schrijven van een artikel of het delen van jouw verhaal met hun volgers.
Door het opbouwen van deze relaties en het verspreiden van jouw boodschap via verschillende media, kun je een bredere doelgroep bereiken en meer naamsbekendheid krijgen. Dit kan leiden tot meer verkoop, meer merkloyaliteit en uiteindelijk een sterker merk.
Dus USP's en storytelling zijn belangrijke elementen van PR, omdat ze kunnen helpen om jouw merk te onderscheiden van de concurrentie en een emotionele connectie te maken met jouw doelgroep, wat kan leiden tot meer media-aandacht en meer succes voor jouw merk.
Zo vind je jouw USP's
Een paar vragen die je jezelf kan stellen (en beantwoorden) die kunnen helpen om dit je USP's scherper te krijgen:
👉Wat zijn de behoeften en pijnpunten van jouw klanten en hoe speel je daarop in? Kortom: welke oplossingen biedt jouw product of dienst?
👉 Hoe onderscheid jij je t.o.v. de concurrentie (inhoudelijk). (Voorbeeld: voor je kunstwerk maak je gebruik van gerecyclede materialen, voor je documentaire spreek je óók met de persoon waar het overgaat, voor de dienst die jij aanbiedt, heb je ontzettend veel ervaring en praktijkvoorbeelden waarmee je anderen verder kan helpen).
Kortom je laat via jouw verhaal jouw unieke kennis en vaardigheden zien, die je tevens inzet om jouw product of dienst te ontwikkelen / leveren.
👉Welke normen en waarden heb je als ondernemer en hoe weerspiegelen deze zich in jouw product of dienst? Denk aan duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, of specifieke maatschappelijke punten die je belangrijk vindt én ook terug ziet in jouw bedrijf.
👉Welke gevoelens roept jouw product of dienst op bij je klanten? (Vertrouwen, veiligheid, ontspanning, luxe).
Stel jezelf dit soort vragen om je USP's te vinden en vervolgens te kunnen benadrukken in al je communicatie.